Vzdelávanie v snežných športoch na Slovensku po 20 rokoch opäť zjednotené

Vzdelávanie je neodmysliteľnou a veľmi dôležitou súčasťou pre napredovanie v každom športe. V rámci Zväzu slovenského lyžovania (ZSL) má túto agendu na starosti Lektorský zbor.

„Vzdelávanie poskytované ZSL zahŕňa vychovávanie a edukáciu nových a existujúcich športových odborníkov – trénerov a inštruktorov snežných športov tak, ako to ukladá Zákon o športe. Podľa neho môže vo svojom obore vzdelávať odborníkov v športe národný športový zväz a fakulty vysokých škôl s akreditovanými obormi v športe. Národné zväzy vzdelávajú trénerov a inštruktorov od najnižších stupňov, konkrétne od prvého až po tretí z piatich levelov. Tréneri štvrtého a piateho stupňa získavajú potrebnú kvalifikáciu len na fakultách telesnej výchovy a športu,“ povedal na úvod Michal Molotta, člen Lektorského zboru.

Keď sa nakrátko pozrieme do porevolučnej éry, tak na začiatku partia lyžiarov začala spoluprácu s rakúskymi regionálnymi lyžiarskymi zväzmi, aby priniesla odbornosť a porovnateľnú kvalitu do vzdelávania inštruktorov v Česku a na Slovensku. Postupom času sa vytvorili tri akreditované vzdelávacie organizácie, ktoré sa v priebehu posledného roka opäť po 20 rokoch spojili pod ZSL v Lektorskom zbore. Ten aktuálne tvorí druhá generácia.

Sezónne vyškolíme okolo 200 nových inštruktorov a 20 až 30 trénerov v tzv. snežných športoch. Máme na starosti a koordinujeme vzdelávacie a doškoľovacie kurzy. To je naša úloha. Ide o vzdelávanie inštruktorov pre potreby lyžiarskych škôl a trénerov pre požiadavky národného zväzu. Naším zámerom je, aby vzdelávanie bolo konzistentné, prebiehala výmena informácií v rámci zväzu a aby ľudia, ktorí trénujú deti, mali odborné poznatky. Našou snahou je tiež zatraktívniť vzdelávanie a prácu športových odborníkov tak, aby bolo motiváciou zotrvať pri lyžovaní aj po skončení súťažnej kariéry,“ poznamenal Molotta, ktorý sa tejto činnosti venuje od roku 2002, keď si spravil prvý inštruktorský kurz.

„Koordinujeme spájanie dvoch lektorských zborov a zároveň pripravujeme koncept moderného celokariérneho vzdelávania. V súčasnosti fungujeme ako Lektorský zbor, ktorý má aj svoj tzv. board, čiže výbor, v ktorom je v súčasnosti šesť členov so svojimi agendami ako metodika a technika snežných športov, organizácia kurzov, medzinárodné vzťahy a iné. Postupne budeme začleňovať do lektorského zboru aj lektorov bežeckého lyžovania a snoubordingu.“

Lektorský zbor pripravuje rôzne vzdelávacie aktivity. „Prvou akciou bude koordinačný výjazd lektorov. Zvyčajne sa koná ešte pred začiatkom sezóny niekde na ľadovci. Tam si nastavíme veci ohľadom techniky, didaktiky a metodiky – čo a ako sa bude vyučovať. Odkomunikujeme si prípadné nezrovnalosti. Prvý a najväčší kurz je potom na začiatku decembra v úvode sezóny. Zvyčajne sa na ňom zúčastní od 50 do 200 ľudí. Počas zimnej sezóny počítame s ďalšími štyrmi – piatimi vzdelávacími kurzami. Už to však budú menšie pre ľudí, ktorým viac vyhovujú tieto termíny, poprípade chcú prísť na kurz už s nejakými odjazdenými kilometrami. Máme vypracovanú metodiku pre alpské a bežecké lyžovanie, takisto pre snoubording, podľa ktorej sa postupuje pri vzdelávacom procese,“ objasnil Molotta.

Inštruktori lyžovania prevažne pracujú v lyžiarskych školách v zimných strediskách, kde zabezpečujú komerčnú výuku od trojročných detí až do neobmedzeného veku. „V inštruktorskom lyžovaní je kvalita veľmi dobrá. Podľa mňa sú inštruktori na vynikajúcej úrovni, ktorá je porovnateľná s európskym levelom. Potrebujeme však pracovať na komunikačných schopnostiach, resp. sociálnych zručnostiach. Práve v tejto oblasti je to slabšie. Štandardy máme nastavené podobne ako v Rakúsku. Oni nám na začiatku pomohli. Aj skúšky sa snažíme koordinovať s nimi, takže aj naši inštruktori sa uplatňujú hocikde v Európe a vo svete. Pokiaľ ide o vzdelávanie trénerov, tak tam je to o niečo komplikovanejšie. Ide väčšinou o súťažné lyžovanie, a preto je ich náročnejšie skoordinovať. Chceme do toho priniesť aj moderné prvky, aby boli dobrí z hľadiska techniky, ale aj z komunikačnej stránky, aby vedeli pracovať z deťmi. Práve mentálna stránka je totiž častý problém pri práci s pretekármi na Slovensku. Chceme výrazne posilniť vzdelávací proces v trénerstve. Boli takí, čo prišli na kurz prvého stupňa a ďalej už nie, lebo si mysleli, že všetko vedia. Potom sme dávkovali veľa informácii pri kurze prvého stupňa, teraz to však chceme rovnomerne rozdeliť. Cieľom je vytvoriť lyžiarsku abecedu akceptovanú slovenskými trénermi, aby sme mali širokospektrálny základ pre postupný rozvoj zručností. Samozrejme, každý tréner dáva svojim zverencom aj niečo svoje – vlastné know-how, ale vo vzdelávaní chceme, aby boli pretekári flexibilní a vedeli zalyžovať, čo sa im povie.“

Priniesť do vzdelávania trénerov aj zahraničné poznatky je tiež správna cesta. Aj v tíme Petry Vlhovej sa popri zahraničných tréneroch priúčajú Slováci. „Určite je to dobrý spôsob. Ja som v minulosti takisto veľa lyžoval po svete – v JAR, Taliansku, Rakúsku… Všade treba mať otvorenú myseľ a vždy sa dajú priniesť nejaké nové a prospešné poznatky do našej práce. Rozhodne sa stále máme čo učiť,“ tvrdí Molotta.

Stále je dostatok oblastí, na ktoré sa ľudia zodpovední za vzdelávanie v ZSL chcú zamerať s ambíciou skvalitniť celý proces. Pomôcť by im mala aj spolupráca s vysokými školami, ktoré majú na to potrebné kapacity. „Prostredníctvom nich chceme rozpracovať napríklad témy techniky, biofyziky, aby sme sa aj v tomto smere posunuli ďalej,“ načrtol Molotta, ktorý na záver zhrnul ciele Lektorského zboru ZSL: „Krátkodobé ciele zahŕňajú organizovanie kurzov, zo strednodobého hľadiska chceme zlepšiť náplň jednotlivých kurzov a z dlhodobého chceme cez vzdelávanie vytvoriť širšiu základňu, aby sa vybudovala reprezentácia na vrcholovej úrovni vo väčšom počte, nech ju netvorí niekto sám… Keď nebudú dobrí tréneri, tak ani pretekári nebudú na dostatočnej kvalitnej úrovni.“